söndag 1 juli 2012

Lastbilschaufförisen

Jag har gjort min första hela riktiga vecka som lastbilschaufför nu. Känslan: Helt underbar!
I måndags körde jag matjord och sen skräpflis innan jag fick åka till stan och köra grus resten av veckan.
Det var första gången jag satt i KCM och vi kom verkligen inte överens.
Det sista chefen sa innan jag lämnade åkeriet var att "Se upp när du tippar av lasset. Flaket är glappt så bilen tippar väldigt lätt"
Inget vidare pepptalk, men jag for iväg och var överdrivet försiktig när jag skulle tippa av första lasset.
Såklart är jag fortfarande försiktig, men jag och bilen har lärt känna varann mer nu och bråkar inte lika mycket på varandra längre.
Bland annat så har den lärt sig att när jag säger backa så backar den, utan tjaffs.
Helt undebar känsla att få ta hem lastbilen över natten by the way. Och extremt konstig känsla att sätta sig i en personbil igen för första gången efter några dagar i lastbilen.
Ungefär som att köra gokart. Det käns som man sitter direkt på backen och körbanan käns 4 meter bred.

På måndag är det tänkt att jag ska köra matjord inne i östersund.
Det innebär att jag kommer få jordens workout när jag ska skotta flaket varje gång jag ska tippa. Lär nog bli några lass. :)

Inga kommentarer: