fredag 6 december 2013

Döden, döden, döden

Döden... Så skrämmande, så intressant.
Jag har fått mig en rejäl tankeställare efter att ha plöjt igenom 5 avsnitt av SVTs "Döden döden döden" på svt-play. Rekommenderar starkt!

Alla ska vi döden dö. 
Det är det enda i livet man kan vara riktigt säker på.
Förr eller senare händer det, på ett eller annat sätt.
Jag är inte rädd för döden, tror jag.
Jag är nog mer rädd för dödsångest. Att man gör sig illa eller blir svårt sjuk. Att ligga i svåra smärtor och veta att man dör snart. Att inte hinna säga hejdå till dom jag älskar. Att dö ensam. 

Vad händer efter döden då?
Föds man på nytt? Eller fortsätter själen leva i nutiden som ett spöke?
Finns himlen och helvetet? Är det dit man kommer när man dör?
Eller blir allt helt svart? 
Man kanske hamnar i en djup dröm, typ som när man svimmar.
Tänk om vi inte finns på riktigt utan redan befinner oss i en dröm?
Tänk om vi inte finns på riktigt?! Men om vi inte finns på riktigt, varför dör vi?

Många frågor, inga svar.
Antar att den som lever får se...så småningom.

Inga kommentarer: