torsdag 2 februari 2012

Tankbilsolyckan

Tänkte skriva lite om olyckan jag var med i. När vi hamnade i diket och tippa med en lastbil...en tankbil dessutom.
Första dagen på praktiken: Vi hade varit i Sunsvall och fyllt bil och släp med diesel och ett fack med bensin.
Sen tog vi oss inte riktigt hela vägen hem.

Strax norr om Gällö släppte det för oss.
Jag satt och halvsov när det hände.
Jag vaknade till av att det kändes fel. Man kände lixom att bilen rörde sig fel.
När jag kolla upp såg jag diket komma emot oss.. Jag tog tag i dörrhantaget och höll i mig samtidigt som jag knep ihop ögonen.
Sen blev det kaos! Grejer flög hit och dit och jag kände att vi tippade.
Det gjorde ont i nacken och det kändes som att det aldrig skulle ta slut.

När allt blev stilla hängde jag i bältet. Bilen låg tippad på sidan. Jag var rätt så chockad när jag försökte raffsa ihop grejerna som låg överallt. Försökte få tag i allt som jag kände igen och som tillhörde mig. Jag famlade typ och var helt förvirrad.
Sen fick vi klättra upp till dörren och hoppa ner på marken. Som tur var fick vi hjälp utifrån att öppna dörren

En lastbilsdörr väger väl runt typ 70 kg eller nått.. Skulle nog ha varit rätt svårt att öppna den själv inifrån.


När jag klättrat ner för lastbilshytten såg jag att vi stog på vägen.
Jag fattade ingenting. Det sista jag såg var diket. Vi körde ner i diket...ut på åkern!"Hur kan vi stå på vägen?! Vi borde vara ute på åkern?"Jag gick en bit längs vägen och såg att det var spår i dikena på båda sidorna av vägen.

Jag fick förklarat för mig att bilen först fick sladd åt vänster.. Så bilen stog så "\" Sen rattade han tillbaka, och då hamnade bilen så "/" och då körde släpet om oss och började dra bilen baklänges. typ.
Släpet tippade, typ studsade på nått sett, flög 15 meter, rullade 1,5 varv och hamnade i diket. Bilen drogs omkull och släpades baklänges av släpet. När allt var "över" låg släpet och halva bilen nere i diket, och hytten låg på vägen.
Ekipagen satt fortfarande ihop med varandra. 

Bilen låg på vänstersidan och släpet låg på högersidan.


Det låter säkert som att vi körde jättefort. Men det gjorde vi faktiskt inte.
Polisen kollade färdskrivaren och sa att det gick runt 70km/h.Innan så hade det varit bra väglag dessutom. Innan jag lutade mig tillbaka och halvsomnade hade vi suttit och småpratat lite. Då var det inga som problem alls med sladd eller nånting.

Sen när brandkåren kom fick dom en liten sladd när dom skulle bromsa in. Och Ambulansen hade fått sladd i nån korsning eller en rondell eller vad det var.
Dessutom gick det knappt att gå ens på vägen för det var så satans halt.
Efter ett tag kom en traktor och la på ett tjockt lager grus/jord längs sträckan så inga fler olyckor skulle inträffa.
Så den som påstår att det inte var halt på sträckan där det hände kan ta sig i röven med en trasig glasflaska!

Skadorna jag fick: Sträckte hela höger sida. Från nacken ner i ryggen, ut i högerarmen och ända ner i höger rumpskinka. Huvudvärk och ett sår i ögonbrynet.
Chauffören: Ont i nacken och lite blåmärken.







Enligt nyheterna rann det ut ca 15000 liter, ett tag var dom oroliga att det skulle vara mer.
Men med facit i hand vet vi nu att det "bara" var dryga 5000 liter som rann ut.
Inte alls lika illa, men fortfarande fördjävligt.

På nolltid verkade det krylla av folk på platsen. Brandmänn som stoppade läckagen och sen skottade dom i snön för att se hur långt det hade runnit. Sen kom ambulansen och kollade oss, men eftersom vi var ok gjorde dom ingenting. Vi fick bara hoppa in i ambulansen och värma oss om vi ville. Sen kom det ännu fler brandmänn. Sen kom det 2 försäkringsgubbar eller nånting som skulle försöka "kartlägga" händelseförloppet. Sen kom det bärgningsbilar, hjullastare och chefen och poliser
Det kryllade av folk.
Vi skulle ge ut personuppgifter hit och dit och efter några timmar skjutsade chefen hem oss.



Det första vi gjorde när vi kom tillbaka var att köra på akuten för att kolla nackarna.
Men eftersom varken chauffören eller jag kände stickningar eller domningar i händerna skrickade dom hem oss.
Så skulle vi in på hälsocentralen dagen efter.
Jag var inte hemma förrns runt 6 tiden på morgonen.


Dagen efter åkte jag direkt på hälsocentralen.
Dom konstaterade att jag inte fått någon whip-lash utan att jag fått en rejäl sträckning och var "rejält mörbultad".
Möjligtvis en mindre hjärnskakning med tanke på att jag slagit i huvudet och hade huvudvärk.







Inga kommentarer: